• A-C6-Chambord.jpg

Voorlopig programma Internationale C6 meeting Noorwegen, 9-13 juni 2021

noorw1

Organisatie en planning van Ingolf uit Oslo

Voorprogramma woensdag 9 juni 2021.

noorwegen2

noorwegen3

Rit van Oslo naar Voss, over de Hardangervidda pas, inclusief oversteek van het Hardangerfjord. Dit zou passen voor de equipes die aangezien vanuit het zuiden of het oosten, b.v. via Zweden, of in Oslo aankomen met de boot vanuit Kiel. Omdat dit een vrij lange rit is, alles bij elkaar zo’n 360 km, zal er weinig tijd zijn voor sightseeing langs de route, afgezien van enkele foto-stops. De vertrektijd uit Oslo zal zo worden gekozen dat het mooi past voor de equipes die per boot vanuit Kiel die ochtend aankomen.

De bestemming die dag zal hoop ik het Fleischer’s hotel in Voss zijn, een prachtig historisch hotel, vergelijkbaar met het Dalen hotel tijdens onze C6 meeting van 2013. Omdat Voss op ongeveer 1h 30min. rijden van Bergen ligt, is de “Fjordline Connection” van Hirthals via Stavanger naar Bergen ook een goed beginpunt voor de equipes uit Europa. Die veerboot komt om 12.30 uur in Bergen aan, waarmee er genoeg tijd is om naar Voss te komen op tijd voor het diner.

Dag 1, Voss - Jølster 202 km.

noorw4

Deze rit loopt over de stilste openbare weg in Noorwegen, 18%! Vervolgens stoppen we bij het uitzichtpunt Stegastein, 600 meter boven het Nærøy fjord (dicht bij Flåm). Het uitzicht hier staat op de wereld-erfgoedlijst. Daarna gaat het verder door de langste tunnel ter wereld, de Lærdalstunnellen, en waarschijnlijk lunch in het pittoreske dorp Lærdal. Vervolgens steken we het Sognefjord over met een korte vaart op de veerpont en rijden we door naar Jølster. Op onze weg daarheen denk ik nog na over een mogelijke stop bij het gletsjer museum.

Dag 2, Jølster naar Geiranger 161km.

noorw6

Van Skei in Jølster rijden we noordwaarts en steken de berg Utvikfjellet over om dan af te dalen naar het Innvikfjord. Langs het fjord rijdend komen we aan in het dorpje Loen, waar we een langere pause inlassen om met de nieuwe kabelbaan naar een mooi restaurant op de bergtop te gaan, 1000 meter boven het dorp. Na de lunch rijden we door via een kleine omweg om de berg Dalsnibba te beklimmen. We kunnen helemaal naar de top rijden waar we getrakteerd worden op een prachtig uitzicht over Geiranger. Van daar is het nog maar een korte rit van 30-45 min. naar Geiranger.

Dag 3, Geiranger naar Kristiansund 207km.

noorw7

Van Geiranger is er een spectaculaire klim over de haarspeldweg, en passeren we het beroemde Eagles Point. Verder voorwaarts rijdend, komt er nog een oversteek van Storfjorden/Tafjord per veerboot, voordat we de beroemde Trollstigen/Troll ladder route rijden. Hopelijk kunnen we lunchen boven op de Trollstigen, voordat we weer afdalen via de beroemde weg die in 1936 werd geopend. We rijden door het kleine stadje Åndalsnes voordat we verder rijden naar Kristiansund om dan in pole positie te komen voor de rit over de “Atlantic road” op de laatste dag. Kristiansund is een heel aantrekkelijke stad, gelegen op meerdere eilandjes, met genoeg direct aan zee gelegen hotels.

Dag 4, Kristiansund naar Molde via de Atlantic road. 130km.noorw8

noorw9

Om te beginnen zal ik kijken of het die dag mogelijk is om het Bacalao Museum in Kristiansund te bezoeken, voordat we op weg gaan naar de Atlantic Road. Onderweg zullen we waarschijnlijk nog een Noorse Staafkerk bezoeken of een andere interessante stop maken. De Atlantic Road is maar 36 km lang, maar echt spectaculair. Lunch zou in een beroemd restaurant in het kleine dorp Bud, aan de kustlijn, direct aan zee. Dit is waar het cruiseschip de Viking Sky vorige winter in de problemen kwam. Het is één van de ruigste en moeilijkste kustlijn gebieden in heel Noorwegen.

Onze laatste bestemming zal Molde zijn, een prachtig aan zee gelegen stadje met een panoramisch uitzicht op de “Alpen van Sunnmøre”. Dit is de laatste stop van onze tour en de volgende dag kunnen de deelnemers  in zuidelijke richting naar Bergen rijden ofwel in zuidoostelijke richting via Romsdalen naar Oslo.

Uit ervaring weet ik dat het belangrijk is om de dagelijkse routes niet al te lang te maken. Want het gaat toch een stuk langzamer met een karavaan van meerdere auto’s dan als je alleen rijdt. Het voorlopige tijdschema dat ik nu heb samengesteld geeft ons ruim voldoende tijd overdag om ons niet te hoeven haasten en toch op tijd steeds aan te komen. Natuurlijk is er het nadeel dat we iedere dag een ander hotel hebben, maar dat is wel nodig als we al deze plaatsen willen ontdekken. Als we in één hotel zouden verblijven zouden we maar een paar van deze plaatsen kunnen zien en zouden we iedere dag toch veel dezelfde wegen rijden. Volgens mij bezoeken we met deze reis de mooiste en meest spectaculaire plekken van het Noorse Fjorden-district. Ik ben nog verdere details en evt. aanpassingen aan het uitwerken, dus dit is een voorlopig programma dat op punten nog veranderd kan worden, afhankelijk van praktische zaken zoals hotel beschikbaarheid en prijzen en andere zaken.