• C6-Chambord.jpg
  • aareschlucht.jpg
  • zwitserland.jpg

Ervaringen van een C6-rijder (I)

Toen ik net mijn rijbewijs had twijfelde ik nog tussen een DS en een Saab 900-turbo. Beide voor ons onbetaalbaar (mooi), iconisch industrieel erfgoed met fraaie lijnen en eigenlijk alleen maar liefhebbers. Allemansvriendjes hebben meestal geen karakter. Wel pit maar geen kl..ten. Deze auto’s en nog veel meer rollend materieel zijn daarop dan toch een uitzondering.

jos1Dat geldt ook voor onze nieuwe koningin, ja die ook, maar ik heb het natuurlijk over de C6. Ik ben namelijk nog nooit iemand tegengekomen die haar níet mooi vindt, niet speciaal vindt en er stiekem niet ook eentje wil hebben (voor erbij dan). Ik ben wel mensen tegengekomen die haar nooit konden kopen, te duur. Duur in aanschaf en een reputatie van onbetaalbaar in onderhoud. Ja, er zijn wel meer overeenkomsten met een mooie vrouw. Hoe is het dan toch gekomen dat wij en niet alleen “ik” nu een C6 rijden? Een geschiedenis van nogal wat Citroëns, maar ook Renaults en een stevige Volvo.

GS en GSA

Een Saab is het dus nooit geworden, zelfs niet bijna. Onze eerste auto was…een Citroën, een GS break. Ik zie haar nog staan in de showroom in Enschede, majesteitelijk en glanzend. Het was 1982, het was voorjaar en we stonden op het punt om te trouwen, af te studeren, eenjos2 baan te zoeken en waarschijnlijk te verhuizen. Zij was gaaf, lichtgroen, metallic, met een fabrieksschuifdak met zwart vinyl, zwarte skai bekleding, een 1.300 cc motor en met vijf jaar en nog geen 100.000 km op de teller een dame met niet teveel ervaring. Wij waren verkocht door haar uitstraling en haar comfort dat in een recensie omschreven werd als “een paleisje op wielen”. Een heerlijke auto met als één van de weinige nadelen de luchtgekoelde motor. Die laatste maakte dat hij ’s winters niet warm te stoken was. We hebben er drie jaar plezier aan gehad en toen had een koe haar derrière er in  gedraaid op een Gronings landweggetje, was een Zwolse buurvrouw er tegenaan gereden en had een roedel dronkaards op de motorkap een feestje gebouwd, terwijl het overduidelijk was dat een zoutloos dieet beter was geweest voor haar.

jos3” Break” schijnt van oorsprong afgeleid te zijn van het woord “brik”, we snapten waarom. We kregen er nog fl 1.000 voor bij de inruil voor een donkergroene GSA-break met 64.000 km op de teller en fl 9.500 op de rekening. Een nette auto, maar meer met verstand dan gevoel gekocht en wat een achteruitgang ten opzichte van de GS. Hij bleek maar 1.000 cc onder de motorkap te hebben, had geen schuifdak en miste de uitstraling van haar voorganger.

Bij Jacques van de Broek in Nieuw Leusden konden we haar inruilen voor een vrijwel in nieuwstaat verkerende DS met dezelfde lichtgroene teint als onze eerste. Dat konden we…. maar besloten het toch niet te doen. De dementerende buurvrouw woonde er nog en reed nog vervaarlijk in haar droevige Lada rond en de dronkaards waren ook nog niet nuchter. Dus doorrijden met de GSA, haar een Dinitrolbehandeling gegeven. Dat waardeerde ze wel, ze bleef glanzen.

BX-break

Toen na een paar jaar onze eerste was geboren zijn we gaan uitkijken naar een nieuwe auto. Dat werd eenjos4 witte BX, 1.600 diesel. Een plastic auto, die niet schoon te houden was en die hoewel ruim een jong gezin toch niet het comfort gaf van een break. Na een paar maanden hebben we hem maar weer ingeruild voor een zilvergrijze BX-break. Ik vind persoonlijk de break, zoals bij veel modellen (behalve bij de DS en de CX) geslaagder qua model en ruimte voor een compleet voetbalelftal. Op Citromobiel heb ik nog heel wat BX-en zien staan en eerlijk is eerlijk, ze zijn wel gedateerd, de break minder dan de hatchback, maar toch niet de staat van genade van een “klassieker”. Toch, wat een héérlijke auto, betrouwbaar, goed zicht, de geweldige hydropneumatische vering en, dat dan weer wel, wat slijtage-gevoelige bekleding. De zuinige 1.600 cc dieselmotor nam maar één liter op 17 km, ook op de vele lange snelle ritten naar familie in Noord Italië of Noord Frankrijk. 

Afdrukken E-mail

Login Form nl

Inloggen is alleen nodig voor onze Blog schrijvers, om zelf direct op de site hun Blogs te plaatsen.
Wil je ook bloggen? Registreer je dan hier, je krijgt dan een Bloggers' account, met de details per email toegezonden.

Je bent hier

Language (2)

Search (2)