• C6-Chambord.jpg
  • aareschlucht.jpg
  • zwitserland.jpg

105.000 KM rijgenot

Intussen heb ik mijn C6 zo’n 105.000 KM over Europese wegen gestuurd en iedere kilometer met groot genoegen.

P1160565Eigenlijk rijd ik al heel lang Citroën, hoewel mijn eerste auto juist Duits was: een goedkope Taunus 12M terwijl mijn medestudenten zich nog blauw betaalden aan een Citroën 2CV.

Via twee Simca’s 1301 en een 1308 GT belandde ik in een BX 19GT en was meteen verk(n)ocht aan het sublieme veercomfort dat de hydropneumatiek bood. Er volgden drie Xantia’s, waarvan twee Breaks en daarna een C5 II Break, met voor mij voor het eerst een dieselmotor, 2.2 liter. Dat was helemaal een openbaring: weinig toeren en een reusachtige trekkracht, waardoor de ritten met caravan nog soepeler verliepen.

Bij een garagebezoekje was een blik in de showroom natuurlijk onvermijdelijk en bij het vergapen aan een voor mij veel te dure C6 zei mijn garagist: “Jij koopt ooit een C6!"

 

Op een gegeven moment bleek hij een speciale editie van een 2.2 HDiF te hebben staan: mooi groen, stemmig cognac leder en weinig KM’s. Met het hele gezin een proefrit gemaakt, maar de motor die het in mijn C5 zo fantastisch deed, leed in deze limousine met automaat aan “te trage besluitvorming.”

Een proefrit elders in een 2.7 liter variant leerde dat het veel beter kon, maar het onderhavige exemplaar voldeed van binnen niet aan mijn eisen.

In maart 2012 mailde mijn garagist dat hij nu hij echt iets voor mij gevonden had: een 3.0 HDiF Exclusive, donkerblauw met cognac leder. Tweeëneenhalf jaar jong en 75.000 op de teller, geblindeerde achterruiten en zelfs extra leeslampjes om het werken op het achtermeubilair met “pack lounge” te vergemakkelijken. Nog redelijk aan de prijs maar wel met een jaar Citroën Select garantie en ja, ik zou hem in die kleurstelling zelf gekozen kunnen hebben en waarom? 

Het is een dijk van een auto met een uniek lijnenspel en dito rijeigenschappen. Mijn dochter vond de C5 een zeeschip, maar de C6 vindt ze een vliegtuig. Het is een liefhebbersauto pur sang, eentje die ik graag koester, want voorlopig hoef ik echt geen andere, is er ook geen andere. Dus goed (laten) onderhouden en bijhouden en vooral relaxt rijden, hoewel de snelheidsmeter laatst toch even de 200 aantikte, maar dat was gewoon even een kickje, want meestal cruise ik bij 111 km/uur; vind ik gewoon een leuk gezicht: allemaal ééntjes in head-up display, de kilometertellerklok en op de cruisecontrol-instelling.

Verder ook regelmatig contact met andere C6-rijders voor het uitwisselen van informatie en ervaringen, maar ook voor gezellige, informele meetings, want omdat deze limousine zo onthaast, krijg je zelfs daar extra tijd en aandacht voor!

 

Afdrukken E-mail

Login Form nl

Inloggen is alleen nodig voor onze Blog schrijvers, om zelf direct op de site hun Blogs te plaatsen.
Wil je ook bloggen? Registreer je dan hier, je krijgt dan een Bloggers' account, met de details per email toegezonden.

Je bent hier

Language (2)

Search (2)