Problemen buitenspiegels/Aussenspiegel

Techniek van de C6, tips en links, vragen, antwoorden / C6 technisches Forum, Tips und Links, Fragen, Antworten
Antworten
LapremièreC6

Problemen buitenspiegels/Aussenspiegel

Beitrag von LapremièreC6 » Do Nov 03, 2016 6:29 pm

Eén van mijn buitenspiegels begint een eigen leven te leiden; 1 (bestuurderskant) gaat er niet naar binnen bij vergrendelen van de auto, dan wel niet naar buiten bij het ontgrendelen van de auto. Wie kent dit probleem en weet wat hieraan te doen is?

Einer der Aussenspiegel klappt regelmässig nicht mehr ein oder aus beim Ver/Entriegeln und/oder Betätigung der Taste. Wer kennt das Problem und hat eine Lösung?

Ellen

Rob
Site Admin

Re: Problemen buitenspiegels/Aussenspiegel

Beitrag von Rob » Mo Dez 12, 2016 6:05 pm

Oplossing: Het probleem zat in de stekkerverbinding op de in/uitklapmotor. (Deutsch weiter nach unten)
Demontage spiegel:
- Uitklikken spiegelglas, draden los nemen
- Ronde spiegelmotor los nemen, 3 schroeven
- Achterdeel behuizing los nemen, 4 plastic clips
- 2 schroeven aan achterkant spegelframe los nemen
- Behuizing op de as iets omhoog tillen
- Voorste deel behuizing los clippen
- 2 kabels uit frame los nemen
- spiegelframe omhoog wegnemen
- Nu is de motorbehuizing zichtbaar met midden boven het stekkertje.
- Stekker losnemen en inspuiten met contactspray.
Alles weer monteren en het werkt weer.

Ps: Het dekseltje op de motor kan er wel nog af, evt. daar ook nog inspuiten, was hier niet nodig.

Later, bij de andere buitenspiegel bleek dat wel nodig.
Het dekseltje zit met 2 plastic pennen en een klembeugel op het huis. De halfronde koppen van de pennen met een scherp mes afsnijden, vlak met de bovenkant van het deksel. Het deksel laat zich met enig voorzichtig wrikken van de pennen af trekken.
Op het motortje ligt een printplaat. Deze uitnemenen. 2 metalen vlakjes drukken op 2 contactveren van het motortje. Motor nu uitnemen en aan de contactveren 2 litzedraadjes solderen. De andere kant van de draadjes aan de contactvlakjes op de print solderen en het geheel is nu permanent verbonden. Alles terugbouwen, het deksel met een druppel secondelijm op de pennen vastzetten en klaar. Dat is nodig omdat de tandwielen het deksel anders omhoog drukken. Het deksel kan nu nooit meer los, dat wel natuurlijk.

Lösung:
Problem war in der Steckverbindung auf dem Motorgehäuse.
Spiegelgehäuse Auseinander nehmen:
- Spiegelglas ausklipsen, 3 Steckverbinder abnehmen
- Spiegelmotor ausbauen, 3 Schrauben
- Hinteres Gehäuse ausklipsen, 4 Klips
- 2 Schrauben hinter am Spiegelträger ausnehmen
- Spiegelträger auf der Achse leicht anheben
- Vordere Gehäuse ausklipsen
- Die 2 Kabel aus deren Führungen ziehen
- Spiegelträger nach oben abnehmen
- Jetzt ist das Ein/Ausklapp Motorgehäuse und seinem Stecker sichtbar.
- Stecker abziehen und mit Kontaktspray behandeln.
Alles wieder zusammen bauen und es funktioniert wieder.

Wenn nicht: Motordeckelchen entfernen:

Noch etwas dass ich später hatte ich das beim anderen (Beifahrerseite) Spiegel. Hier habe ich auch das Motorgehäuse auseinander genommen. Es gibt eine Art Bügelhalterung des Deckels und oben auf dem Deckel sind zwei Kunststoff Stifte durch dem Deckel ins Gehäuse gedrückt. Die runde Köpfe der Stiften mit einem scharfen Messer bündig abschneiden. Deckel vorsichtig abhebeln.

Der Motor ist über Kontaktfedern elektrisch mit der Platine verbunden. m.E keine ideale Lösung. Ich habe Platine und Motor über 2 angelötete Drätchen verbunden.

Das Gehäusedeckel muss jetzt mit einem Tropfen Sekundenkleber o.Ä. über den Stiften gedrückt werden. Wichtig weil sonst die Zahnräder aus ihren Halterung gedrückt werden können.

Gruss, Rob

JECE6

Beitrag von JECE6 » Di Feb 14, 2017 1:03 pm

Ik herken het probleem, beide spiegels van mijn C6 hebben ook zo beurtelings hun "nukken."
Mooie handleiding Rob, maar ik ben niet zo'n durfal met demonteren van dit soort delicate spullen, maar jouw handleiding mag ik wellicht meenemen naar mijn onderhoudsgarage?

Rob
Site Admin

Beitrag von Rob » Di Feb 28, 2017 11:17 pm

Selbstverständlich kannst du die "Anleitung" auch anderen oder deine Werkstatt zeigen. Ohne gewähr versteht sich :-)

Natuurlijk kun je die "handleiding ook aan anderen laten zien, ook aan je garage. Zonder garantie natuurlijk :-)

Rob
Site Admin

Beitrag von Rob » Mi Jul 19, 2017 1:31 am

Aanvulling op de beschrijving van de oplossing:
Ik heb gemerkt dat het weer vastzetten van het motordekseltje van de spiegel met alleen secondelijm op de lange duur niet voldoende is, het laat dus los. Vandaag heb ik het dekseltje er dus zo weer af kunnen wippen en nu met 2 schroefjes (2x10) en een 3 mm onderleg ringetje weer vast gezet. Ik gebruikte de Dremel met een 1 mm boortje om voor te boren in de uitstekende pennetjes. Dat lijkt toch een betere en langer levende oplossing.

Ergänzung der Lösungsbeschreibung
Ich habe festgestellt dass das fixieren des Gehäusedeckels mit Sekundenkleber auf Dauer nicht hält. Daher habe ich heute das Deckelchen einfach wieder abhebeln können und jetzt mit 2 Schrauben (2x10) mit Unterlegscheiben 3 mm wieder verschraubt, nachdem ich mit meinem Dremel mit 1 mm Bohrer die beide Stifte vorgebohrt habe.

Antworten